Ο Van Gogh και ο Kafka

Μετά το τελευταίο μου ταξίδι στο Παρίσι και την επίσκεψη σε τρία σπουδαία μουσεία (το Λούβρο, το Ορσέ και το Πομπιντού) θέλησα πολύ να διαβάσω για την Ιστορία της Τέχνης. Ήταν μάλλον ο τρόπος που τα τρία αυτά μουσεία σε ταξίδευαν στην εξέλιξη της τέχνης και ιδιαίτερα της ζωγραφικής που αγαπώ πολύ, που μου κίνησε το ενδιαφέρον.

Ψάχνοντας λοιπόν τη βιβλιοθήκη μου, ανακάλυψα ένα βιβλίο Ιστορίας της Τέχνης της αδερφής μου (η σχολή της αρχιτεκτονικής κάνει θαύματα σε μια βιβλιοθήκη). Πρόκειται για ένα τρομερά καλογραμμένο βιβλίο (αυτή τη στιγμή μου διαφεύγει ο συγγραφέας και δεν το έχω μπροστά μου), το οποίο ακόμα δεν έχω τελειώσει. Όμως δε γράφω αυτό το post ως βιβλιοκριτική, ούτε για να εκθειάσω το συγγραφέα. Το γράφω με αφορμή μια φράση του, που το νόημα της συνοψίζεται στο ότι την τέχνη τη νιώθουμε, δεν την αναλύουμε.

Σιγά τη διαπίστωση θα μου πείτε. Αυτό το ξέρουμε όλοι. Πόσοι όμως έχουμε αφεθεί να νιώσουμε μπροστά από ένα έργο τέχνης, χωρίς να μπούμε στον πειρασμό να το αναλύσουμε ή ακόμα χειρότερα να το προσπεράσουμε απλά μόλις το δούμε, το διαβάσουμε ή το ακούσουμε (συμπεριλαμβάνω την μουσική, την ποίηση, όλα τα είδη τέχνης τέλος πάντων για να μη σας μείνει η εντύπωση ότι αναφέρομαι μόνο στη ζωγραφική).

Όταν λοιπόν διάβαζα αυτή τη φράση και συνδύασα τις λέξεις τέχνη και συναίσθημα, δύο έργα μου ήρθαν στο μυαλό. Το ένα είναι μια αυτοπροσωπογραφία του Vincent Van Gogh που είδα στο Ορσέ και το άλλο "Η μεταμόρφωση" του Franz Kafka. Το ένα είναι πίνακας και το άλλο μυθιστόρημα. Και τα δύο όμως μου μεταφέρουν την αγωνία των δημιουργών τους, που για λόγους προσωπικούς νιώθω να συμμερίζομαι Οι αντιδράσεις που μου έχουν προκαλέσει και τα δύο είναι αντανακλαστικές, με βεβαιώνουν όμως πως έχω νιώσει την τέχνη. Μακάρι να μπορούσα με λέξεις να μεταφέρω κάτι περισσότερο από το συναίσθημα μου. Αντ' αυτού σας προτρέπω να ανατρέξετε σε δικές σας αντίστοιχες εμπειρίες και θα με νιώσετε.

Ο πίνακας στον οποίο αναφέρομαι είναι αυτός της φωτογραφίας και βρίσκεται στο Μουσείο Ορσέ στο Παρίσι

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου